Piłka nożna kobiet to pod wieloma względami wyjątkowa dyscyplina. W męskich drużynach, nawet na niższych poziomach ligowych czy w drużynach młodzieżowych, możemy spodziewać się stałej frekwencji na treningach i dzięki temu realizować większość zaplanowanych środków treningowych. W drużynach kobiecych często jest to utrudnione, ponieważ nie wiemy iloma zawodniczkami będziemy mogli dysponować. Poza rozgrywkami Ekstraligi i I ligi, duża część klubów funkcjonuje na zasadzie amatorskiej, a co za tym idzie zawodniczki z różnych względów nie są w stanie angażować się w pełne cykle treningowe. Zdarza się nawet, że w różnym czasie docierają na jednostki treningowe.
Czas treningu zazwyczaj jest ściśle ograniczony i chcemy wykorzystać go do maksimum. Nie mamy możliwości czekania na „spóźnialskich” lub rezygnacji z zaplanowanych założeń. W takiej sytuacji warto postawić na ćwiczenia lub zabawy niezależne od liczby zawodników, przynajmniej w części wstępnej.
Poniżej prezentuję cztery środki treningowe doskonalące prowadzenie piłki, które nie wymagają określonej liczby zawodników. Co więcej w dowolnym momencie ćwiczenia mogą dołączać kolejni gracze. Zabawy zrealizowano zgodnie z metodą jednego set-upu (w jednym ustawieniu i polu gry), co jest dodatkowym plusem, gdyż nie zmusza nas do reorganizacji tych elementów w zależności od liczby grających.
Zabawa „numerki”
Organizacja: Każda z zawodniczek ustawia się w wyznaczonym polu z piłką.
Przebieg: Zawodniczki prowadzą piłkę swobodnie w ograniczonym polu. Na sygnał głosowy trenera/trenerki – wypowiedzenie danej liczby („1”, „2”, „3”) – zawodniczki jak najszybciej zatrzymują piłkę jednym z umówionych sposobów, po czym wracają do prowadzenia.
Wskazówki: Zwracamy uwagę na jak najszybszą reakcję na sygnał trenera oraz prowadzenie piłki blisko nogi i zachowanie nad nią ciągłej kontroli, tak aby zawodniczka mogła jak najszybciej wykonać zadanie.Przykładowe sposoby zatrzymania piłki:„1” – podeszwa, „2” – kolano, „3” – brzuch.
Warianty: Progresją tego ćwiczenia jest zmiana sygnału trenera ze słownego na wizualny. W tej wersji trener wskazuje dany „numerek” palcami, dodatkowo cały czas przemieszczając się po polu gry. Akcent kładzie się na orientację w przestrzeni zawodniczek oraz, co bardzo ważne, na umiejętność prowadzenia piłki z „głową w górze”. Zawodnicy są zmuszeni podczas prowadzenia piłki śledzić gdzie znajduje się trener i jaki numer wskazuje.
Zabawa „dodawanie”
Organizacja: Każda z zawodniczek ustawia się w wyznaczonym polu z piłką. W zależności od ilości zawodniczek rozdzielamy między nich dwa lub więcej kolory znaczników.
Przebieg: Zawodniczki prowadzą piłkę swobodnie w ograniczonym polu. Na sygnał głosowy trenera/trenerki – wypowiedzenie danego działania matematycznego (np. „2+2”, „4+1”)– zawodniczki jak najszybciej ustawiają się w odpowiednich grupach (2 czerwone + 2 zielone itd.), po czym wracają do prowadzenia piłki.
Wskazówki: Zwracamy uwagę na zachowanie koncentracji szerokiej – skupianie się na otoczeniu, a nie tylko na prowadzonej piłce, a także na orientację w przestrzeni – szybkie odnalezienie koleżanek z danego „koloru”.
Gdy liczba zawodniczek jest duża możemy rozdać 3 kolory znaczników jednak wtedy nasze działanie musi być zwiększone o jedną liczbę (np. 2+1+3).
Zabawa „kluby”
Organizacja: Każda z zawodniczek ustawia się z piłką w polu ograniczonym czterema pachołkami różnych kolorów. Wspólnie z ćwiczącymi nadajemy każdemu pachołkowi nazwę klubu (np. żółty – Borussia, zielony – Legia itd.)
Przebieg: Zawodniczki prowadzą piłkę swobodnie w ograniczonym polu. Na sygnał głosowy trenera/trenerki – wypowiedzenie danego klubu – zawodniczki jak najszybciej prowadzą piłkę do danego pachołka.
Wskazówki: Poza sprawnym prowadzeniem piłki zwracamy uwagę również na szybkość reakcji i orientację w przestrzeni. Dla zwiększenia rywalizacji możemy np. wprowadzić bonus dla zawodniczki, która pierwsza dobiegnie do pachołka lub zadanie dla ostatniej.
Środki treningowe zostały zaprezentowane przez Marcina Dornę podczas treningu pokazowego na orliku dla kategorii żak. Całość konspektu z przeprowadzonych przez selekcjonera zajęć można znaleźć w zakładce Materiały szkoleniowe.