Uwarunkowania doskonalenia gry 1×1 – czas gry i odpoczynku w poszczególnych kategoriach wiekowych

gra 1 na 1

Gra jedna przeciwko jednej ma miejsce, gdy bezpośrednio oddziałują na siebie dwie zawodniczki współzawodniczących drużyn, zmierzające do realizacji sprzecznych celów w ramach reguł określonych przepisami. W grze 1×1 w ataku dąży się do minięcia przeciwniczki, zaś w grze 1×1 w obronie stara się za wszelką cenę powstrzymać ją od tego. Działanie te są jednymi z najważniejszych, ale i najtrudniejszych umiejętności piłkarskich. Dlaczego?

Od najmłodszych lat staramy się nauczać i doskonalić umiejętność gry 1×1 u naszych zawodniczek i bardzo dobrze, ponieważ zaniedbanie tego elementu rzutuje na osiąganych wynikach sportowych w karierze seniorskiej. Badania przeprowadzone na profesjonalnych piłkarzach uczestniczących w rozgrywkach najlepszych lig europejskich wskazują wyraźnie na następującą tendencję: w drużynach odnoszących sukcesy jest zdecydowanie wyższy wskaźnik skuteczności w rywalizacji 1×1, a aktywność zawodników w tym elemencie jest większa. Wystarczy zauważyć, że statystycznie podczas meczu piłkarz podejmuje pojedynek 1×1 około 30 razy. A więc tyle razy może przesądzić o stworzeniu sytuacji bramkowej lub zapobiegnięciu groźnemu atakowi rywala.

Rozwijanie umiejętności gry 1×1 jest więc kluczowe, a zacząć należy już od najmłodszych lat ze względu na trudność i złożoność tego działania. Na skuteczną grę 1×1 składają się bowiem cały szereg umiejętności takich jak uderzanie i przyjmowanie piłki, zwody, drybling, gra ciałem, prowadzenie i utrzymanie piłki czy blokowanie, zastawianie, wyprzedzanie i wypychanie.

Jak więc skutecznie nauczać i doskonalić ten bardzo istotny element? Moim zdaniem główny problem na pewno nie tkwi w doborze środków treningowych. W dobie dostępności do internetu, specjalistycznych portali i fachowej literatury, ćwiczeń dla atakujących i broniących w przeróżnych sytuacjach meczowych nie brakuje. Zwrócić uwagę trzeba zaś na odpowiednie dozowanie czasu gry i czasu wypoczynku czy rozmiar pola gry. Oczywistym jest, że zbyt długi czas gry czy zbyt krótki czas odpoczynku spowoduje spadek skuteczności gry 1×1, a za duże lub za małe pole sprawia, że gra odbywa się w warunkach niemożliwych do realizacji oczekiwanych zadań. Z pomocą przyjść może tu udostępniona i opracowana przez Łukasza Becellę tabela do gier symulacyjnych 1 na 1. W zależności do kategorii wiekowej i poziomu rozwoju zawodniczek i zawodników sugerowane są parametry zewnętrzne służące realizacji pojedynków indywidualnych:

Tabela do gier symulacyjnych 1×1

Kategoria wiekowa Wymiary boiska [m] Wymiary bramki [m] Czas gry (s) Przerwy wypoczynkowe pomiędzy pojedynczymi grami (s) Ilość gier w ciągu treningu
Żak młodszy 10×15 0,7×1 30 Od 90 do 120 2×6*
Żak starszy 10×15 0,7×1 30 Od 90 do 120 2×6*
Orlik młodszy 10×15 0,7×1 45 Od 90 do 120 2×6*
Orlik starszy 10×15 0,7×1 45 Od 90 do 120 2×6*
Młodzik młodszy 10×15 0,7×1 45 Od 90 do 120 2×6*
Młodzik starszy 10×15 0,7×1 45 Od 90 do 120 2×6*
Trampkarz młodszy 12×17 0,7×1 60 Od 120 do 270 2×6*
Trampkarz starszy 12×17 0,7×1 60 Od 120 do 270 2×6*
Junior młodszy 12×17 0,7×1 75 Od 150 do 300 2×6**
Junior starszy 15×20 0,7×1 90 Od 180 do 360 2×6**
Senior 15×20 0,7×1 90 Od 180 do 360 2×6**

 

* z przerwą do 10 min, ** –  z przerwą do 15 min

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *